Maria
Valtorta - Notebooks - August 15, 1943:
The just are so few against the mass of the unjust. And in this imbalance lies the cause of your
downfall.
Jesus says: "Your
writings should be used like this... the part that is yours, will have the
usual informative value for the curiosity of man, who always wants to fathom
the secrets of souls. The part that is mine,
and that must be separated from yours, it will have formative value because in it there is an evangelical voice, and this evangelical voice always has the value of spiritual formation, whatever the way it comes to you, even when
the way, or ways, with which it has reached the reach of souls, I am no longer of this Earth, it remains what it’s and
doesn’t lose its value. I was reluctant to give the new prayer formula for today, because I know that it’s felt even less
than that of June. Then it was asked that the bombs they spared the houses and
people of Viareggio, and this was an argument understandable to human obtuseness
and fear.
Today one is asking for
something higher and more universal and, painful to note, not universally
desired, not even desired by the entirety of the small Viareggio nucleus. War
means the ruin of many, but also the utility of many and in the face of one's
own utility, man neglects the collective
utility. You love each other so
little, that you live each closed in your own selfishness and armed with quills for your neighbor. Therefore, if
the first prayer was hardly heard by the spirit, but was heard only by the
flesh which trembled with fear for itself and for its possessions of houses,
this is said with an even more deaf spirit. That's not how you get what you ask
for. The truce of arms will come, because it has to come, but it will only be a
truce. And another is truce and
another is peace. Peace means external and internal concord,
sought and desired with sight and spiritual affection.
If you knew how to come to Me with your lips and soul clean and inflamed with true charity, I would give you this peace. I would give it to you against
all the obstacles that Evil put in place to prevent it, because I am the eternal Victor. But even among
the not many who will pray in the
churches today for this, few, few, few will have the qualifications that make prayer powerful. It's a painful and
frightening truth, but it doesn't help to hide it, since his evil remains even
if hidden. Poor men, how bad you are! If I thundered this truth from Heaven,
man would be offended like the Pharisees when I denounced them by discovering
their hidden flaws.
But it’s as I say. Holy and true peace is not desired by everyone. You’re so obtuse and mixed
with evil tendencies that you cannot even hear the tone of truth that One, more
than you, reveals to you. But the truth is that, there can be no other truth
since there is only one. We are always at that discourse: "If there were
ten righteous people...". But the just
are so few against the mass of the unjust. Satan has an endless number of
children and servants. The Son of God
has an insignificant number of true children and true servants. And in this imbalance lies the cause of your downfall".
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Maria Valtorta – Quaderni - 15 agosto
1943:
I giusti
sono così pochi contro la massa degli ingiusti. E in questo squilibrio sta la causa della vostra rovina.
Dice Gesù:
"Dei tuoi scritti va usato così… la parte che è tua avrà il solito valore
informativo per la curiosità dell’uomo, che vuole sempre scandagliare sui segreti delle anime. La parte che è
mia, e che va separata dalla tua, avrà valore
formativo perché in essa vi è voce
evangelica, e questa voce evangelica ha sempre valore di formazione spirituale, quale che sia il
modo con cui viene a voi. Anche quando il modo, o i modi, con cui essa è
pervenuta alla portata delle anime, non sono più di questa Terra, essa resta
quello che è e non perde il suo valore. Ero riluttante a dare la nuova formula
di preghiera per oggi, perché so che è sentita meno ancora di quella del
giugno. Allora si chiedeva che le bombe risparmiassero case e persone di
Viareggio, e questo era argomento comprensibile all’ottusità e alla paura
umana.
Oggi si chiede una cosa più alta e universale e,
doloroso a constatarsi, non universalmente desiderata, non desiderata neppure
dalla totalità del piccolo nucleo viareggino. Guerra vuol dire rovina di molti,
ma anche utilità di molti e davanti all’utilità propria, l’uomo trascura l’utilità collettiva. Vi amate
così poco fra di voi che vivete
ognuno chiuso nel proprio egoismo e
armato di aculei per il vicino.
Perciò, se era poco sentita dallo spirito la prima preghiera, ma era sentita
solo dalla carne che tremava di paura per sé stessa e per il suo avere di case,
questa è detta con lo spirito ancor più sordo. Non è così che si ottiene ciò
che si chiede. La tregua delle armi verrà, perché deve venire, ma non sarà che tregua. E altro è tregua e altro è
pace. Pace vuol dire concordia esterna e interna, cercata e voluta con vista e affetto spirituale.
Se sapeste venire a Me colle labbra e l’anima
monda e accesa di vera carità,
vi darei questa pace. Ve la darei
contro tutti gli ostacoli che il Male mettesse per impedirla, perché Io sono il Vincitore eterno. Ma anche
fra i non molti che oggi pregheranno nelle chiese per questo, pochi, pochi,
pochi avranno i requisiti che fanno potente la preghiera. È una verità dolorosa
e spaventosa, ma non giova nasconderla, poiché il suo male resta anche se
nascosto. Poveri uomini, come siete
cattivi! Se tuonassi questa verità dai Cieli, l’uomo ne resterebbe offeso
come i farisei quando li denunciavo scoprendo le loro occulte magagne.
Ma è come dico. La pace santa e vera non è desiderata da tutti. Siete
così ottusi e impastati di tendenze malvagie che non riuscite neppure a sentire
il tono della verità che Uno, da più di voi, vi svela. Ma la verità è quella, non vi può essere altra verità poiché ve ne è una sola. Siamo sempre a quel discorso:
“Se ci fossero dieci giusti...”. Ma i giusti
sono così pochi contro la massa degli ingiusti. Satana ha un numero sterminato
di figli e servitori. Il Figlio di Dio,
di veri figli e veri servi ne ha un numero insignificante. E in questo squilibrio sta la causa della vostra rovina”.
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