Friday, December 27, 2024

Maria Valtorta – Notebooks - May 4, 1944


 


Maria Valtorta – Notebooks - May 4, 1944:

 

The naked passion of Maria Valtorta (fourth part).

 

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After a night of physical agony, enough to make who knows how many tremble and who knows how, of those who know how to preach resignation and cheerfulness so well – when however they are not in the case of those to whom they lavish the sermonI hear the voice of Mary. I don’t see her. I hear her. But the heavenly honey immediately descends on me.

Mary says: “Between siblings, hardships, misunderstandings and consequent tears can still occur. The elder brother uses his birthright to be demanding towards the younger ones. But a good mother is never rigid, incomprehensible, deaf to the suffering of her children. Her mother's heart breaks as much at the cry of the first, as at that of the last child. Her breast is a pillow for the flesh of her flesh, whether the first born or the last born.

 

Her hands are joined in supplication, in favor of that son who suffers from the severity of his brother, nor does she rest until she sees the elder appeased and the younger consoled. This, in one who is a mother of flesh and blood. But I am the Mother. You were not born to me from flesh and blood, but from my spirit joined to God in eternal marriage, and from my pain. My child, you heard me say: “I will be a she-wolf, to defend the doctrine of my Son”. But as I would have made myself a she-wolf, I, the Lamb of the Lord, for all that was the inheritance of my Jesus, so I know how to stand up for defense, as a mother who defends her offspring, against anything that may attack to kill one of my creatures. I defend you, Mary.

 


Don’t cry. You are under my mantle. Close your eyes, so as not to see either the severity of God or the ferocity of men. Don’t speak. Don’t move. You couldn’t do it, my poor child, without increasing your pain, without increasing your resistance. You have been told to at least say a dry, dry prayer of acceptance of the sacrifice. No. It would be useless hypocrisy, and it would poison your soul more than events have done. I want even less.

 

I only want you to abandon yourself to me. Sleep on my breast. You will heal. Be silent. I will speak for you. Love me. I am your comfort. I am the Mother. The Sorrowful Mother. And you are little different from my Jesus, when he was placed dead in my lap. But you will rise again, my child. Because I want it”.



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Maria Valtorta – Quaderni - 4 maggio 1944:

 

La nuda passione di Maria Valtorta (quarta parte).

 

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 Dopo una notte di agonia fisica, tale da far tremare chissà quanti e chissà come, di quelli che sanno predicare tanto bene la rassegnazione e la giocondità – quando però loro non sono nel caso di quelli a cui prodigano la predica – odo la voce di Maria. Non la vedo. La odo. Ma il miele paradisiaco scende subito in me.

Dice Maria: “Tra fratelli possono ancora avvenire rigori, incomprensioni e conseguenti lacrime. Il fratello maggiore, si vale della sua primogenitura per essere esigente verso i minori. Ma una madre buona non è mai rigida, incomprensiva, sorda al soffrire dei suoi nati. Il suo cuore di madre si fende tanto al pianto del primo, come a quello dell’ultimo figlio. Il suo seno è guanciale per la carne della sua carne, sia la prima nata o l’ultima nata.

 

Le sue mani si congiungono supplici, in favore di quel figlio che soffre per il rigore di un suo fratello, né si dà pace se non vede placato il maggiore e consolato il minore. Ciò, in chi è madre di carne e sangue. Ma Io sono la Madre. Non da carne e sangue mi siete nati, ma dal mio spirito congiunto a Dio in nozze eterne, e dal mio dolore. Bambina mia, mi hai sentito dire: “Sarò una lupa, per difendere la dottrina del mio Figlio”. Ma come mi sarei fatta lupa, io, l’Agnella del Signore, per quanto era eredità del mio Gesù, così so erigermi a difesa, come madre che difende la sua prole, contro qualunque cosa possa assalire per uccidere una mia creatura. Io ti difendo, Maria.

 


Non piangere. Sei sotto il mio manto. Chiudi gli occhi per non vedere né il rigore di Dio, né la ferocia degli uomini. Non parlare. Non muoverti. Non lo potresti, povera bambina mia, senza aumentare il tuo dolore, senza aumentare la tua resistenza. Ti è stato detto, di fare almeno una preghierina arida arida di accettazione al sacrificio. No. Sarebbe inutile ipocrisia, e ti avvelenerebbe l’anima più di quanto gli avvenimenti non l’abbiano fatto. Io voglio meno ancora.

 

Voglio solo che tu ti abbandoni a me. Dormi sul seno mio. Guarirai. Taci. Io parlerò per te. Amami. Sono il tuo conforto. Sono la Mamma. La Mamma Dolorosa. E tu sei poco dissimile dal mio Gesù, quando mi fu posto morto in grembo. Ma risorgerai, bambina mia. Perché io lo voglio”. 

 

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Sunday, December 22, 2024

Dony Ertax - 42 Vortex Heart - Cuore Vortice

 


Dony Ertax

 

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Psychedelic Art - Arte Psichedelica

 

 


42 Vortex Heart - Cuore Vortice

 

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APHORISM n. 156

 


APHORISM n. 156 – Reflecting… decrease the pain.

 

AFORISMA n. 156 – Il riflettere… affievolisce il dolore.

 

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Friday, December 20, 2024

Maria Valtorta – Notebooks - April 9, 1944

 


Maria Valtorta – Notebooks - April 9, 1944:

 

I am the Consoler. I console those whom dismay crushes and tortures today.

 

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Easter evening 1944 - Jesus says, and He says it to me so painfully, and it’s such a painful subject, that I write it separately.

Jesus says: “Last year, I told you, and it was the first dictation: “The Father is tired, and to cause the human race to perish… He will let the punishments of Hell be unleashed”.

I said, it was Good Friday: “I would come a second time to die, to save you from an even more atrocious death… but the Father doesn’t allow it… He knows it would be useless…

Oh! If men still knew how to turn to Me, who Am Salvation!”.

 

I refer you to all My dictations, preceding those of this last time. I spoke using the prophecies of the Holy Book, explaining them to you, applying them to the times of now; and if I remained silent, then, in this tone, it’s because I understood that it was useless for the purposes of Good and dangerous... because those divine words could become a weapon of diabolical torture against My servants who heard them, repeated them, spread them and welcomed them. But My Thought, even if it’s not expressed with the Word, is that… and doesn’t change. Mary, I told you, at the end of last May: "Regarding the future ... what do you want to know, poor soul?”.

 

(Dictated on 5-31-43).

Thank My Mercy that, for now, hides from you a good part of the truth about the future”.

Poor, poor soul! Another time I said: “You would like me to appear and show Myself… But, even if I showed Myself, where is that much residue of Faith and respect in their hearts, which would make them bend with their faces to the ground, to ask Me for forgiveness and mercy?”.

(Dictated on 6-5-43).

Even now you ask from Me a sign of power, which, to be the Power of a Saint – of the Holy of Holies – should be the inexorable, tremendous punishment of an incalculable number of people, because – I repeat what I have said a thousand times – the great culprits are… because the masses are all more or less, guilty of the same sins of the great.

 

But I – and I tell you, poor soul to whom I have given the sight of Me triumphant, to infuse strength into your being crushed in the flesh that is dying, and in the spirit desolate by the trial you have suffered and by the horrors that surround you – but I cannot give this sign. This sign of My Power. It’s impossible for Me to do it. Not because God has lost His ability to do. Nothing is impossible to Me like God. But it’s the hour of the power of Darkness. And men have spontaneously wanted it. The reign of Evil is already established. Whatever I did, would be nullified… by the will of man. Any Good… would be destroyed by Evil. I witness helplessly this race, into the spiritual death of all humanity. There is no gift of Mine, no benefit of Mine, no call of Mine, no punishment of Mine… that is able to stop this spontaneous shipwreck of humanity, redeemed by Me, into Satan. Like a raging bull, humanity knocks down everything: …reason, morality, Faith; and goes to butt against what kills it. The desecrating hand of man, rises to a new crime… that doesn’t deserve forgiveness.

 

And the Father doesn’t want to forgive. He lets you perish as you wanted. The only thing I can do and do – and I do it out of pity for the saints who, rare as flowers in a desert, still pray; they pray, they don’t protest of custom and hypocrisy – is to hold back the wrath of My Father; Who, tired of the crimes of a race for which My Blood was shed in vain, wants, wants, wants to exercise Justice on you. And justice, since you are guilty, would mean tremendous punishments, which My Mercy doesn’t want given in addition… to those that you give yourselves.

Mary, I know that I hurt you and I crush you. You had hoped for joy, from My Easter. Roses, after the thorns. Smiles, after the tears. You are a victim. The thorns and tears remain, even in Easter time; because we must remain on the cross for this perverse humanity. I ask you to remain on the cross… for Me.

 


Saving the world was My dream. Saving souls, My joy. The world is lost to God, but souls can still be saved: …those who still have a soul, languishing… but alive. I ask you for charity for them. It’s Jesus, beggar of love in His guise of the Glorious Resurrected, who asks you for this offering of souls; …so that HIS Kingdom may still have subjects. Go in peace”.

 

9-4-44 - Easter Sunday.

The Holy Spirit says: “I am the Consoler. I console those whom dismay crushes, and today tortures. I am the one who heals, and sweetens the bitterness of the Word that speaks the truth, which today is very bitter. On this day, which is the triumph of Charity… as Christmas is its highest manifestation, because Christmas is the beginning of Redemption, it’s active charity, while Easter is the accomplished Redemption. The victory of life over death, through sublimated love, to the voluntary holocaust, to give you life. It’s the act by which it was possible for Me… to descend into you, healed by the blood of God the Son, to reunite you with God the Father with charity (LOVE), without which… God cannot be in you… and you in God.

 

I come to tell youtrust again. Even if all seems lost… trust. Even if the abyss of evil erupts its demons to tear the Earth apart and fertilize it to generate the antichrist, and the abyss of the heavens seems to close by decree of the Father, from whom We proceed, the Word and the Spirit, We are still working and loving, to save you and defend you. I charity (LOVE) and the Word charity (LOVE), I sanctification and the Word Redemption, We don’t cease, the One to pour out the merits of His Blood, the Other the Charismas of His power, for the good of you.

Trust… Love has always won”.

 


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Maria Valtorta – Quaderni - 9 aprile 1944:

 

Io sono il Consolatore. Io consolo coloro che lo sgomento accascia e l’oggi tortura.

 

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Sera di Pasqua 1944 - Dice Gesù, e me lo dice così dolorosamente, ed è soggetto così penoso, che lo scrivo a parte. Dice Gesù: “L’anno passato, Io ti ho detto, ed è stato il primo dettato: “Il Padre è stanco, e a far perire la razza umana… lascerà che si scatenino i castighi dell’Inferno”.

Ho detto, era il Venerdì Santo: “Io verrei una seconda volta a morire, per salvarvi da una morte più atroce ancora… ma il Padre non lo permette… sa che sarebbe inutile…

Oh! Se gli uomini sapessero ancora volgersi a Me, che sono la salvezza!”.

 

Vi rimando a tutti i Miei dettati, antecedenti a quelli di quest’ultimo tempo. Ho parlato usando le profezie del Libro Santo, spiegandovele, applicandole ai tempi d’ora; e se ho taciuto, poi, su questo tono, è perché ho compreso che era inutile ai fini del Bene e pericoloso… perché quelle parole divine potevano divenire arma di tortura diabolica contro i Miei servi che le udivano, le ripetevano, le diffondevano e le accoglievano. Ma il Mio Pensiero, se anche non si esprime con la Parola, è quello e non muta. Maria, Io ti ho detto, alla fine del maggio passato: “Riguardo al futuro… cosa vuoi sapere, povera anima?”.

 

(dettato del 31-5-43).

“Ringrazia la Mia Misericordia che, per ora, ti nasconde in buona parte la verità sul futuro”. Povera, povera anima! Un’altra volta ho detto: “Vorreste che apparissi e mi mostrassi… Ma, se anche mi mostrassi, dove è nei cuori quel tanto residuo di Fede e rispetto, che li farebbe curvare col volto a terra per chiedermi perdono e pietà?”.

 (dettato del 5-6-43).

Anche ora chiedete da Me un segno di potenza, il quale, per esser Potenza di un Santo – del Santo dei Santi – dovrebbe essere punizione inesorabile, tremenda di un numero incalcolabile di persone, perché – ripeto ciò che ho detto mille volte – i grandi colpevoli sono… perché la massa è tutta più o meno colpevole dello stesso peccare dei grandi.

 

Ma Io – e te lo dico, povera anima alla quale ho dato di vedermi trionfante, per infondere forza al tuo essere accasciato nella carne che muore, e nello spirito desolato per la prova che hai patito e per gli orrori che ti circondano – ma Io non posso dare questo segno. Questo segno della Potenza Mia. Mi è impossibile farlo. Non perché Dio abbia perduto la sua facoltà di fare. Nulla mi è impossibile come Dio. Ma è l’ora della potestà delle Tenebre. E gli uomini l’hanno spontaneamente voluta. Il regno del Male è già instaurato. Qualunque cosa Io facessi, sarebbe resa nulla… dalla volontà dell’uomo. Qualunque Bene… sarebbe distrutto dal Male. Assisto impotente, a questa corsa nella morte spirituale di tutta l’umanità. Non vi è Mio dono, non Mio beneficio, non Mio ri­chiamo, non Mio castigo… che valga ad arrestare questo sponta­neo naufragio dell’umanità, da Me redenta, in Satana. Come toro infuriato, l’umanità atterra tutto: …ragione, morale, Fede; e va a dare di cozzo contro ciò che l’uccide. La mano profanatrice dell’uomo, si alza a nuovo delitto… che non merita perdono.

 


 E il Padre non vuole perdonare. Vi lascia perire come avete voluto. L’unica cosa che posso fare e faccio – e la faccio per pietà dei santi che, rari come fiori in un deserto, pregano ancora; pregano, non fanno protesta di consuetudine e ipocrisia – è di trat­tenere l’ira del Padre Mio; Il quale, stanco dei delitti di una razza per la quale inutilmente il Mio Sangue si è effuso, vuole, vuole, vuole esercitare la Giustizia su voi. E giustizia, poiché siete col­pevoli, vorrebbe dire castighi tremendi, che la Mia Misericordia non vuole dati in aggiunta… a quelli che da voi vi date.

Maria, so che ti ferisco e ti accascio. Ti eri sperata gioia dalla Mia Pasqua. Rose dopo le spine. Sorrisi dopo le lacrime. Sei vittima. Restano le spine e le lacrime, anche nel tempo pasquale; perché bisogna restare sulla croce per questa umanità perversa. Ti chiedo di restare sulla croce… per Me.

 

Salvare il mondo è stato il Mio sogno. Salvare le anime, la Mia gioia. Il mondo è perduto a Dio, ma le anime si possono salvare ancora: …coloro che hanno ancora un’anima, languente… ma viva. Ti chiedo la carità per esse. È Gesù, mendicante d’amore nella Sua veste di Risuscitato Glorioso, che ti chiede quest’obolo di anime; …perché il SUO Regno abbia ancora dei sudditi. Va’ in pace”.

 

9-4-44 - Pasqua di Risurrezione.

 Dice lo Spirito Santo: “Io sono il Consolatore. Io consolo coloro che lo sgomento accascia, e l’oggi tortura. Io sono quello che medica, e addolcisce l’amarezza della Parola che parla la verità, la quale oggi è bene amara. In questo giorno, che è il trionfo della Carità… come il Natale ne è la più alta manifestazione, perché il Natale è l'inizio della Redenzione, è carità operante, mentre la Pasqua è la Redenzione compiuta. La vittoria della vita sulla morte, attraverso l'amore sublimato, all'olocausto volontario, per darvi la vita. È l'atto per cui fu possibile a Me… discendere in voi, risanificati dal sangue di Dio figlio, per riunirvi a Dio Padre con la carità, senza la quale… Dio non può essere in voi… e voi in Dio.

 

Io vengo a dirticonfida ancora. Se anche tutto sembra perduto… confida. Se anche l'abisso del male erutta i suoi demoni per straziare la Terra e fecondarla a generare L'anticristo, e l'abisso dei cieli pare chiudersi per decreto del Padre, da cui procediamo Noi il Verbo e lo Spirito, siamo ancora operanti e amanti, per salvarvi e difendervi. Io carità e il Verbo carità, Io santificazione e il Verbo Redenzione, non cessiamo l'Uno di effondere i meriti del Suo Sangue, l'Altro i Carismi del Suo potere, per il bene di voi.

Confida… L'amore ha sempre vinto”.

 

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Monday, December 16, 2024

Flavia Santi - Poem n. 156 - Last Dream

 


Flavia Santi - Poem n. 156 - Last Dream:

 

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Breathe the night… steep with stars.

Where the lands hungry for dreams… are about to breathe.

The memories of time… bleed.

The faces blurred by pain… veil themselves.

Like tears… buried in your heart.

And dream, deluded child… that gaiety remains to wait…

…one last dream.

 

Flavia Santi - Poesia n. 156 – Ultimo Sogno:

 

Respira la notte… scoscesa di stelle.

Dove le lande affamate di sogni… stanno per respirare.

I ricordi del tempo… sanguinano.

I visi offuscati del dolore… si velano.

Come le lacrime… sepolte nel tuo cuore.

E sogna bimba illusa... che la gaiezza rimane ad attendere…

…un ultimo sogno.

 

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Friday, December 6, 2024

APHORISM n. 155

 


APHORISM n. 155 – Those who cry without forgiving… loses the gems of wisdom.

 

AFORISMA n. 155 – Chi piange senza perdonare… perde le gemme della sapienza.

 

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Maria Valtorta – Notebooks: April 7, 1944

 


Maria Valtorta – Notebooks: April 7, 1944:

 

Maria Valtorta describes Jesus.

 

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Afterwards, from 1:00 PM to 4:00 PM (solar time), I remained depressed, not in drowsiness, but in such intense exhaustion, that I could neither speak, nor move, nor open my eyes. Only, I could suffer. And without seeing anything, although in my suffering I continually meditated on the agony of Jesus. Suddenly, at 4:00 PM, I saw, while I was thinking about the nailing of the hands, I saw Jesus die, only thing: die.

 

Turning my head from left to left in a final contraction, having a final deep breath, moving my mouth in an attempt at a changed word, from the impossibility of pronouncing it, in a high lament, which ends in a groan for the death that stops the voice and remaining like that, with my eyes closing and my mouth remaining half-open, for a moment with my head still erect, rigid on my neck as if in an internal convulsive spasm, and then falling forward, but to the right. Nothing else. Afterwards I regained a little, but very little, strength until 7:00 p.m., solar time, and then back down again, in a terrible stupor until after midnight.

 

But there is no comfort in vision. I am alone, like Mary after the burial. No sight and no voice. And I suffer so much. To console myself a little, I describe to you how well I saw Jesus last night, when the farewell to Mary before the Supper was illustrated to me again. Jesus was already kneeling at the feet of His Mother, and He was holding her around the waist, resting His head on her knees and raising it to look at her alternately. The light of a three-beam oil lamp, placed on the corner of the table near Mary's seat, fell directly on the face of my Jesus.

 

The Mother, on the other hand, remained more in the shadows... having the light behind her shoulder. But Jesus was well in the light. And I lost myself in contemplating His face, and observing the minutest details. And I repeat them once more:

 

Hair parted in the middle of the head, and falling in long locks, down to the shoulders. Wavy for a good palm, then ending in a real curl. Shiny, thin, well-groomed, of a bright blond color, which especially in the final curl has decided shades of copper.

 

Very high forehead, beautiful, smooth as a band, with slightly sunken temples… on which the blue veins cast light shades of indigo, showing through under the very white skin, of that special white of certain individuals with red-blond hair: a milky white of a shade, just tending towards ivory but with a very slight "something" of blue. Very delicate skin that seems like a white camellia petal, so fine that the slightest vein shows through, and so sensitive that every emotion is outlined on it, with more intense pallor and bright reds.

 

But I have always seen Jesus pale, just a little tinted by the sun, taken freely in His three-year journey through Palestine. Mary, on the other hand, is whiter, because she has been more withdrawn at home, and is a more pinkish white. Jesus is an ivory white, with that slight reflection of blue.

 

Long and straight nose, with just a slight curve upwards, towards the eyes, a beautiful thin and well-shaped nose.

 

Deep-set eyes, beautiful, the color I have so often described as very dark sapphire.

 

Thick eyebrows and eyelashes, but not too much, long, beautiful, shiny, dark brown but with a microscopic spark of gold at the tip of each hair. Mary's, on the other hand, are a very light brown, thinner and sparser. Perhaps, they appear that way… because they are so much lighter, so light as to be almost blonde.

 

Regular mouth, tending to small, well-shaped, very similar to that of the Mother, with lips of the right thickness, neither too thin to appear serpentine, nor too pronounced. In the center they are round and accentuated in a beautiful curve, at the sides they almost disappear making the beautiful mouth of a healthy red that opens onto the regular, strong dentition, with rather long and very white teeth, appear smaller than it is. Those of Mary are instead small but regular, and joined equally.

 

Thin but not gaunt cheeks. A very narrow and long but beautiful oval, with cheekbones that are neither too prominent nor too receding.

 


The beard, thick on the chin, and divided into two curly points, surrounds, but doesn’t cover, the mouth up to the lower lip and rises increasingly shorter towards the cheeks... where, at the height of the corners of the mouth, it becomes short, short, limiting itself to putting a shadow like a dusting of copper on the paleness of the cheeks. It is, where it’s thick, of a dark copper color: a dark reddish-blond.

 

And so are the moustaches not very thick and kept short, so that they barely cover the upper lip between the nose and the lip, and are limited to the corners of the mouth.

 

Small ears well shaped, and very close to the head... they don’t stick out at all.

 

Looking at Him so beautiful last night, and thinking how I saw Him disfigured when He appeared to me many times during the Passion or after it, made my compassionate love for His suffering even more acute. And when I saw Him stretch out and rest His face on Mary's chest, like a child in need of caresses, I asked myself once more... how could men be so cruel to Him... so sweet and good in every one of His actions, and conquering hearts with His appearance alone.

 

I saw His beautiful, long, pale hands embracing Mary's hips, Mary's belt, Mary's arms.

 

And I said to myself... and soon they will be pierced by the nails, and I suffered. That He suffers is visible even to the least observant.

Today, I desired you so much... father; because it seemed to me that my heart would burst or give way alternately. And it seems like a century, since I received Jesus. Thank goodness, it’s already two in the morning on Saturday… and the time for Communion is approaching.

I am alone. Jesus is silent. Mary is silent. John is silent. I had hoped for Him… at least. Nothing. Absolute silence… and absolute darkness. It’s truly desolation.



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Maria Valtorta – Quaderni: 7 aprile 1944:

 

Maria Valtorta descrive Gesù.

 

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 Dopo, dalle 13 alle 16 (ora solare), sono rimasta abbattuta, non in sopore, ma in uno sfinimento così intenso, che non potevo né parlare, né muovermi, né aprire gli occhi. Soltanto, potevo soffrire. E senza nulla vedere, per quanto nel mio soffrire meditassi continuamente l’agonia di Gesù. All’improvviso, alle 16, vidi, mentre pensavo all’inchiodatura delle mani, vidi morire Gesù, unica cosa: morire.

 

Girare la testa da sinistra a manca in un’ultima contrazione, avere un ultimo profondo anelito, smuovere la bocca in un tentativo di parola mutata, dall’impossibilità di pronunciarla, in un alto lamento, che finisce in gemito per la morte che ferma la voce e rimanere così, con gli occhi che si chiudono e la bocca che rimane semiaperta, per un attimo colla testa ancor eretta, rigida sul collo come per interno spasmo convulsivo, e poi ricadente in avanti, ma verso destra. Nient’altro. Dopo ho ripreso un pochino, ma ben pochino, di forza sino alle 19, ora solare, e poi giù da capo, in un sopore tremendo sino a dopo mezzanotte.

 

Ma non c’è nessun conforto di visione. Sono sola anch’io come Maria dopo la sepoltura. Non vista e non voce. E ne soffro tanto. Per consolarmi un pochino, le descrivo come vedevo bene Gesù ieri sera, quando mi si illustrava nuovamente l’addio a Maria avanti la Cena. Gesù era già in ginocchio ai piedi della Madre, e la teneva abbracciata alla vita posandole il capo sui ginocchi e alzandolo a guardarla alternativamente. La luce di una lucerna a olio a tre becchi, posata sull’angolo del tavolo presso al sedile di Maria, batteva in pieno sul volto del mio Gesù.

 

La Mamma invece, rimaneva più nell’ombra… avendo la luce dietro la spalla. Ma Gesù era ben in luce. E io mi perdevo a contemplarne il volto, e osservarne i più minuti particolari. E li ripeto una volta ancora:

 

Capelli divisi alla metà del capo, e ricadenti in lunghe ciocche, sino alle spalle. Ondulati per un buon palmo, poi terminanti in vero ricciolo. Lucidi, sottili, ben ravviati, di un colore biondo acceso, che specie nel ricciolo finale ha decise tonalità di rame.

 


Fronte molto alta, bellissima, liscia come una fascia, dalle tempie lievemente incavate, sulle quali le vene azzurrine mettono lievi ombre d’indaco trasparendo sotto la pelle bianchissima, di quel bianco speciale di certi individui di capelli rosso-biondi: un bianco di latte di una sfumatura appena tendente all’avorio ma con un “che” lievissimo di azzurrino, pelle delicatissima che pare di petalo di camelia candida, così fina che ne traspare la più lieve venuzza, e così sensibile che ogni emozione vi si disegna con pallori più intensi e rossori vivi.

 

Ma Gesù io l’ho veduto sempre pallido, appena un poco tinto dal sole, preso liberamente nel suo tre enne andare per la Palestina. Maria invece è più bianca, perché è stata più ritirata in casa, ed è di un bianco più rosato. Gesù è di un bianco avorio con quel lieve riflesso all’azzurro.

 

Naso lungo e dritto, con appena una lieve curva in alto, verso gli occhi, un bellissimo naso sottile e ben modellato.

 

Occhi incassati, bellissimi, del colore che ho tante volte descritto di zaffiro molto scuro.

 

Sopracciglia e ciglia folte, ma non troppo, lunghe, belle, lucide, castano scure ma con una microscopica scintilla d’oro al vertice di ogni peluzzo. Quelle di Maria sono invece di un castano chiarissimo, più sottili e rade. Forse appaiono tali perché tanto più chiare, così chiare da esser quasi bionde.

 

Bocca regolare, tendente al piccolo, ben modellata, somigliantissima a quella della Madre, dalle labbra giuste di grossezza, né troppo sottili da parere serpentine, né troppo pronunciate. Al centro sono tonde e accentuate in bella curva, ai lati quasi scompaiono facendo apparire più piccola che non sia la bocca bellissima di un rosso sano che si apre sulla dentatura regolare, forte, dai denti piuttosto lunghi e bianchissimi. Quelli di Maria sono invece piccini ma regolari e uniti ugualmente.

 

Guance magre ma non scarne. Un ovale molto stretto e lungo ma bellissimo, dagli zigomi né troppo salienti né troppo sfuggenti.

 

La barba, folta sul mento e bipartita in due punte crespute, circonda, ma non copre, la bocca sino al labbro inferiore e sale sempre più corta verso le guance… dove, all’altezza degli angoli della bocca, diviene corta, corta, limitandosi a mettere un’ombra come di spolveratura di rame sul pallore delle guance. Essa è, dove è folta, di un color rame scuro: un biondo-rosso scuro.

 

E così sono i baffi non molto folti e tenuti corti, di modo che coprono appena il labbro superiore fra il naso e il labbro, e si limitano agli angoli della bocca.

 

Orecchie piccole ben modellate, e molto unite al capo… non sporgono affatto.

 

Nel guardarlo così bello ieri sera, e nel pensare come l'ho visto sfigurato quando mi apparì in molte volte nella Passione o dopo la stessa, rendeva ancor più acuto il mio amore compassionevole per il Suo soffrire. E quando lo vedevo tendersi e posare il volto sul petto di Maria, come un bambino bisognoso di carezze, mi chiedevo una volta di più… come hanno fatto gli uomini ad infierire così contro di Lui… così dolce e buono in ogni suo atto, e conquidente col solo suo aspetto i cuori.

 

Vedevo le belle, lunghe, pallide mani abbracciare i fianchi di Maria, la cintura di Maria, le braccia di Maria.

 

E mi dicevo… e fra poco saranno trapassate dai chiodi, e soffrivo. Che soffra, è visibile anche ai meno osservatori. Oggi, l'ho tanto desiderata… padre; perché mi pareva che il cuore mi scoppiasse o cedesse alternativamente. E mi pare un secolo, che non ricevo Gesù. Meno male, che sono già le due antimeridiane del sabato… e si avvicina l'ora della Comunione.

Sono sola. Tace, Gesù. Tace, Maria. Tace, Giovanni. Avevo sperato in Lui… almeno. Niente. Silenzio assoluto… e buio assoluto. È proprio la desolazione.

 

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Maria Valtorta – Notebooks - December 27, 1943

  Maria Valtorta – Notebooks - December 27, 1943:   My four evangelists are those who, fire releasing fire, carry My Voice.   Maria ...