After a night of physical agony, enough to make who
knows how many tremble and who knows how, of those who know how to preach resignation and cheerfulness so
well – when however they are not in the case of those to whom they lavish the sermon – I hear the voice of Mary. I don’t see her. I hear her. But the heavenly
honey immediately descends on me.
Mary says: “Between
siblings, hardships, misunderstandings and consequent tears can still occur. The elder
brother uses his birthright to be demanding towards the younger ones. But a
good mother is never rigid, incomprehensible, deaf to the suffering of her children. Her
mother's heart breaks as much at the cry
of the first, as at that of the last child. Her breast is a pillow for the
flesh of her flesh, whether the first born or the last born.
Her
hands
are joined in supplication, in favor
of that son who suffers from the severity of his brother, nor does she rest
until she sees the elder appeased and the younger consoled. This, in one who is
a mother of flesh and blood. But I am
the Mother. You were not born to me
from flesh and blood, but from my spirit
joined to God in eternal marriage,
and from my pain. My child, you heard me say: “I will be
a she-wolf, to defend the doctrine of my Son”. But as I would
have made myself a she-wolf, I, the Lamb
of the Lord, for all that was the inheritance of my Jesus, so I know how
to stand up for defense, as a mother who defends her offspring,
against anything that may attack to kill one of my creatures. I defend you, Mary.
Don’t
cry.
You are under my mantle. Close your
eyes, so as not to see either the severity of God or the ferocity of men. Don’t speak. Don’t move. You couldn’t
do it, my poor child, without
increasing your pain, without
increasing your resistance. You have been told to at least say a dry, dry
prayer of acceptance of the sacrifice. No.
It would be useless hypocrisy, and
it would poison your soul more than events have done. I want even less.
I only want you to abandonyourself to me. Sleep on my breast. You will heal. Be silent. I will speak for you. Love me. I am your comfort. I am the Mother.
The Sorrowful Mother. And you are
little different from my Jesus, when
he was placed dead in my lap. But you
will rise again, my child. Because I
want it”.
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Maria Valtorta – Quaderni - 4 maggio
1944:
La nuda passione di Maria Valtorta
(quarta parte).
Dopo una notte
di agonia fisica, tale da far tremare chissà quanti e chissà come, di
quelli che sanno predicare tanto bene la rassegnazione
e la giocondità – quando però
loro non sono nel caso di quelli a
cui prodigano la predica – odo la voce di Maria. Non la vedo. La odo. Ma
il miele paradisiaco scende subito
in me.
Dice Maria: “Tra
fratelli possono ancora avvenire rigori, incomprensioni
e conseguenti lacrime. Il fratello
maggiore, si vale della sua primogenitura per essere esigente verso i minori. Ma una madrebuona non è mai
rigida, incomprensiva, sorda al soffrire dei suoi nati. Il suo cuore di madre si fende tanto al pianto del primo, come a quello dell’ultimo figlio. Il suo seno è guanciale per la carne della sua
carne, sia la prima nata o l’ultima nata.
Le sue mani si congiungono supplici, in favore di
quel figlio che soffre per il rigore
di un suo fratello, né si dà pace se non vede placato il maggiore e consolato
il minore. Ciò, in chi è madre di carne e sangue. Ma Io sono la Madre. Non da
carne e sangue mi siete nati, ma dal mio
spirito congiunto a Dio in nozze
eterne, e dal mio dolore.
Bambina mia, mi hai sentito dire: “Sarò una lupa, per difendere la dottrina del mio Figlio”. Ma come mi sarei fatta lupa, io, l’Agnella del Signore, per quanto era eredità del mio Gesù, così so erigermi a difesa, come madre
che difende la sua prole, contro
qualunque cosa possa assalire per uccidere una mia creatura. Io ti difendo, Maria.
Non piangere. Sei sotto il mio
manto. Chiudi gli occhi per non vedere né il rigore di Dio, né la ferocia degli uomini. Non parlare. Non muoverti. Non lo
potresti, povera bambina mia, senza
aumentare il tuo dolore, senza aumentare la tua resistenza. Ti è stato detto,
di fare almeno una preghierina arida
arida di accettazione al sacrificio. No.
Sarebbe inutile ipocrisia, e ti
avvelenerebbe l’anima più di quanto gli avvenimenti non l’abbiano fatto. Io voglio meno ancora.
Voglio solo che tu ti abbandoni a me. Dormi sul seno mio. Guarirai. Taci. Io parlerò
per te. Amami. Sono il tuo conforto. Sono la Mamma. La Mamma Dolorosa. E tu sei poco dissimile dal mio Gesù, quando mi fu posto morto in
grembo. Ma risorgerai, bambina mia.
Perché io lo voglio”.
Easter evening 1944 - Jesus says, and He says it to me so painfully, and it’s such a painful subject,
that I write it separately.
Jesus says: “Last year, I told you, and it was the first
dictation: “The Father is tired, and to cause the human race to
perish… He will let the punishments
of Hell be unleashed”.
I said, it was Good Friday: “I wouldcome a second time
to die, to save you from an even
more atrocious death… but the Father
doesn’t allow it… He knows it would
be useless…
Oh! If men still knew how to turn
to Me, who Am Salvation!”.
I
refer you to all My dictations,
preceding those of this last time. I
spoke using the prophecies of the Holy
Book, explaining them to you, applying them to the times of now; and if I remainedsilent, then, in this tone, it’s because I understood that it was useless for the purposes of Good and dangerous... because those divine words could become a weapon of
diabolical torture against My servants
who heard them, repeated them, spread them and welcomed them. But My Thought, even if it’s not expressed
with the Word, is that… and doesn’t
change. Mary, I told you, at the end
of last May: "Regarding the future ... what do you want to know, poor
soul?”.
(Dictated on 5-31-43).
“Thank My Mercy that, for now, hides from you a good part of the
truth about the future”.
Poor, poor soul! Another time I said:
“You would like me to appear and show Myself…
But, even if I showed Myself, where
is that much residue of Faith and respect in their hearts, which would
make them bend with their faces to the ground, to ask Me for forgiveness and mercy?”.
(Dictated on 6-5-43).
Even now you ask from Me a sign of power, which, to be the Power of a Saint – of the Holy
of Holies – should be the inexorable, tremendous punishment of an
incalculable number of people, because –
I repeat what I have said a
thousand times – the great culprits are…
because the masses are all more or
less, guilty of the same sins of the great.
But I
– and I tell you, poor soul to whom I have given the sight of Me triumphant, to infuse strength into
your being crushed in the flesh that is dying, and in the spirit desolate by
the trial you have suffered and by the horrors that surround you – but I cannot give this sign. This sign of My Power. It’s impossible for Me to do it. Not because God has lost His ability to do. Nothing
is impossible toMe like God. But it’s the hour of the power of
Darkness. And men have spontaneously wanted it. The reign of Evil is already
established. Whatever I did, would
be nullified… by the will of man. Any Good… would be destroyed by Evil. I witness helplessly this race, into
the spiritual death of all humanity. There is no gift of Mine, no benefit of Mine,
no call of Mine, no punishment of Mine… that is able to stop this
spontaneous shipwreck of humanity, redeemed by Me, into Satan. Like a raging bull, humanity knocks down
everything: …reason, morality, Faith;
and goes to butt against what kills it. The desecrating hand of man, rises to a
new crime… that doesn’t deserve forgiveness.
And the Father doesn’t want to forgive. He lets you perish as you wanted. The only thing I can do and do – and I do it out of pity
for the saints who, rare as flowers
in a desert, still pray; they pray, they don’t protest of custom and
hypocrisy – is to hold back the wrath of
My Father; Who, tired of the crimes of a race for which My Blood was shed in vain, wants, wants, wants to exercise Justice on you. And
justice, since you are guilty, would mean tremendous punishments, which My Mercy doesn’t want given in
addition… to those that you give yourselves.
Mary, I know that I hurt you and I crushyou. You had hoped for
joy, from My Easter. Roses, after
the thorns. Smiles, after the tears. You are a victim. The thorns and tears remain,
even in Easter time; because we must
remain on the cross for this
perverse humanity. I ask you to
remain on the cross… for Me.
Saving
the world was My dream. Saving souls,
My joy. The world is lost to God,
but souls can still be saved: …those who still have a soul,
languishing… but alive. I ask you for charity for them. It’s Jesus, beggar of love in His guise of the
Glorious Resurrected, who asks you
for this offering of souls; …so that HIS Kingdom may still have subjects. Go in peace”.
9-4-44 - Easter Sunday.
The Holy Spirit says: “I am the
Consoler. I console those whom dismay crushes, and today tortures. I am the one who heals, and sweetens the bitterness of the Word that speaks the truth, which today is very bitter. On this day, which is the triumph of Charity… as Christmas is its highest manifestation, because Christmas
is the beginning of Redemption, it’s active charity, while Easter
is the accomplished Redemption. The victory of life over death, through sublimated love, to the voluntaryholocaust, to give you life.
It’s the act by which itwas
possible for Me… to descend into you,
healed by the blood of God the Son, to reunite
you with God the Father with charity
(LOVE), without which… God cannot be
in you… and you in God.
I come
to tell you… trust again. Even if all seems lost… trust. Even if the abyss of evil erupts its demons to tear the
Earth apart and fertilize it to generate the antichrist, and the abyss of the
heavens seems to close by decree of the Father,
from whom We proceed, the Word and the Spirit, We are still working and loving, to save you and defend you. I charity (LOVE)
and the Word charity (LOVE), I
sanctification and the Word Redemption, We don’t cease, the One to pour out the merits of His Blood, the Other the
Charismas of His power, for the good of you.
Trust…
Love has always won”.
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Maria Valtorta – Quaderni - 9 aprile
1944:
Io sono il Consolatore. Io consolo
coloro che lo sgomento accascia e l’oggi tortura.
Sera di Pasqua
1944 - Dice Gesù, e me lo dice così
dolorosamente, ed è soggetto così penoso, che lo scrivo a parte. Dice Gesù: “L’anno passato, Io ti ho detto, ed è stato il primo
dettato: “Il Padre è stanco, e a far perire la razza umana…
lascerà che si scatenino i castighi dell’Inferno”.
Ho detto, era il Venerdì
Santo: “Io verrei una seconda volta a morire, per salvarvi da una morte più atroce ancora… ma il Padre non lo permette… sa che sarebbe
inutile…
Oh! Se gli uomini sapessero ancora volgersi a Me, che sono la salvezza!”.
Vi rimando a tutti i Miei dettati, antecedenti a quelli di quest’ultimo tempo. Ho parlato usando le profezie del Libro Santo, spiegandovele, applicandole ai tempi d’ora; e se ho
taciuto, poi, su questo tono, è perché ho compreso che era inutile ai fini del Bene e pericoloso… perché quelle parole divine potevano divenire arma di
tortura diabolica contro i Mieiservi che le udivano, le ripetevano, le
diffondevano e le accoglievano. Ma il Mio
Pensiero, se anche non si esprime con la Parola, è quello e non muta. Maria,
Io ti ho detto, alla fine del maggio
passato: “Riguardo al futuro… cosa vuoi sapere, povera anima?”.
(dettato del 31-5-43).
“Ringrazia la MiaMisericordia che, per ora, ti
nasconde in buona parte la verità sul futuro”. Povera, povera anima! Un’altra
volta ho detto: “Vorreste che
apparissi e mi mostrassi… Ma, se anche mi mostrassi, dove è nei cuori quel tanto residuo di Fede e rispetto, che li farebbe curvare col volto a terra per chiedermiperdono e pietà?”.
(dettato del
5-6-43).
Anche ora chiedete da Me un segno di potenza, il quale, per esser Potenza di un Santo – del Santo
dei Santi – dovrebbe essere punizione inesorabile, tremenda di un numero
incalcolabile di persone, perché – ripeto ciò che ho detto mille volte – i grandi colpevoli sono… perché la massa è tutta più o meno colpevole dello stesso peccare dei grandi.
Ma Io – e te
lo dico, povera anima alla quale ho dato di vedermi trionfante, per infondere
forza al tuo essere accasciato nella carne che muore, e nello spirito desolato per la prova che hai patito e per gli orrori
che ti circondano – ma Io non posso
dare questo segno. Questo segno della Potenza
Mia. Mi è impossibile farlo. Non perché Dio abbia perduto la sua facoltà di
fare. Nulla mi è impossibile come Dio. Ma è l’ora della potestà delle
Tenebre. E gli uomini l’hanno spontaneamente voluta. Il regno del Male è già
instaurato. Qualunque cosa Io
facessi, sarebbe resa nulla… dalla volontà dell’uomo. Qualunque Bene… sarebbe distrutto dal Male.
Assisto impotente, a questa corsa nella morte spirituale di tutta l’umanità.
Non vi è Mio dono, non Mio beneficio, non Mio richiamo, non Mio castigo…
che valga ad arrestare questo spontaneo naufragio dell’umanità, da Meredenta,
in Satana. Come toro infuriato, l’umanità atterra tutto: …ragione, morale, Fede; e va a dare di cozzo contro ciò
che l’uccide. La mano profanatrice
dell’uomo, si alza a nuovo delitto… che non merita perdono.
E il Padre non vuole perdonare. Vi lascia perire come avete voluto. L’unica cosa che
posso fare e faccio – e la faccio per pietà
dei santi che, rari come fiori in un deserto, pregano ancora; pregano, non fanno protesta di consuetudine e
ipocrisia – è di trattenere l’ira del
Padre Mio; Il quale, stanco dei delitti di una razza per la quale
inutilmente il Mio Sangue si è effuso, vuole, vuole, vuole esercitare
la Giustizia su voi. E giustizia,
poiché siete colpevoli, vorrebbe
dire castighi tremendi, che la MiaMisericordia non vuole dati in aggiunta…
a quelli che da voi vi date.
Maria, so che ti ferisco e ti
accascio. Ti eri sperata gioia dalla MiaPasqua. Rose dopo le spine. Sorrisi
dopo le lacrime. Sei vittima.
Restano le spine e le lacrime, anche nel tempo pasquale; perché bisogna restare
sulla croce per questa umanità
perversa. Ti chiedo di restare sulla croce…
per Me.
Salvare il mondo è stato il Mio sogno.
Salvare le anime, la Miagioia. Il mondo è perduto a Dio,
ma le anime si possono salvare ancora: …coloro che hanno
ancora un’anima, languente… ma viva. Ti chiedo la carità per esse. È Gesù, mendicante d’amore nella Sua veste
di Risuscitato Glorioso, che ti
chiede quest’obolo di anime; …perché
il SUORegno abbia ancora dei sudditi. Va’ in pace”.
9-4-44 - Pasqua
di Risurrezione.
Dice lo Spirito Santo: “Iosono ilConsolatore. Io consolo coloro che lo
sgomento accascia, e l’oggi tortura. Io
sono quello che medica, e addolcisce l’amarezza della Parola che parla la verità, la quale
oggi è bene amara. In questo giorno, che è il trionfo della Carità…
come il Natale ne è la più alta manifestazione,
perché il Natale è l'inizio della Redenzione, è carità operante, mentre la Pasqua
è la Redenzionecompiuta. La vittoria della
vita sulla morte, attraverso l'amore
sublimato, all'olocaustovolontario, per darvi la vita. È l'atto per cui fu possibile a Me…discendere in voi, risanificati dal sangue di Dio figlio, per riunirvi a Dio Padre con la carità,
senza la quale… Dio non può essere in
voi… e voi in Dio.
Io vengo a dirti… confida ancora.
Se anche tutto sembra perduto… confida.
Se anche l'abisso del male erutta i suoi demoni per straziare la Terra e fecondarla
a generare L'anticristo, e l'abisso dei cieli pare chiudersi per decreto del Padre, da cui procediamo Noi il Verbo e lo Spirito, siamo ancora operanti e
amanti, per salvarvi e difendervi. Io carità e il Verbo carità, Io santificazione
e il Verbo Redenzione, non cessiamo l'Uno di effondere i meriti del Suo Sangue, l'Altro i Carismi del Suo potere,
per il bene di voi.
Afterwards, from 1:00 PM to
4:00 PM (solar time), I remained depressed, not in drowsiness, but in such
intense exhaustion, that I could neither speak, nor move, nor open my eyes.
Only, I could suffer. And without seeing anything, although in my suffering I
continually meditated on the agony of
Jesus. Suddenly, at 4:00 PM, I saw, while I was thinking about the nailing
of the hands, I saw Jesus die, only
thing: die.
Turning my head from left to
left in a final contraction, having a final deep breath, moving my mouth in an
attempt at a changed word, from the impossibility of pronouncing it, in a high
lament, which ends in a groan for the death that stops the voice and remaining
like that, with my eyes closing and my mouth remaining half-open, for a moment
with my head still erect, rigid on my neck as if in an internal convulsive
spasm, and then falling forward, but to the right. Nothing else. Afterwards I
regained a little, but very little, strength until 7:00 p.m., solar time, and
then back down again, in a terrible stupor until after midnight.
But there is no comfort in
vision. I am alone, like Mary after
the burial. No sight and no voice. And I suffer so much. To console myself a
little, I describe to you how well I saw Jesus
last night, when the farewell to Mary
before the Supper was illustrated to me again. Jesus was already kneeling at the feet of HisMother, and He was holding her around the waist,
resting Hishead on her knees and raising it to look at her alternately. The
light of a three-beam oil lamp, placed on the corner of the table near Mary's seat, fell directly on the face
of my Jesus.
The Mother, on the other hand, remained more in the shadows... having
the light behind her shoulder. But Jesus was well in the light.
And I lost myself in contemplating His
face, and observing the minutest details. And I repeat them once more:
Hair parted in the
middle of the head, and falling in long locks, down to the shoulders. Wavy for
a good palm, then ending in a real curl. Shiny, thin, well-groomed, of a bright
blond color, which especially in the
final curl has decided shades of copper.
Very high forehead, beautiful, smooth as a band, with slightly sunken temples…
on which the blue veins cast light shades of indigo, showing through under the
very white skin, of that special white of certain individuals with red-blond
hair: a milky white of a shade, just
tending towards ivory but with a
very slight "something" of blue.
Very delicate skin that seems like a
white camellia petal, so fine that
the slightest vein shows through, and so sensitive that every emotion is
outlined on it, with more intense pallor and bright reds.
But I have always seen Jesus pale, just a little tinted by the
sun, taken freely in His three-year journey through
Palestine. Mary, on the other hand,
is whiter, because she has been more withdrawn at home,
and is a more pinkish white. Jesus
is an ivory white, with that slight
reflection of blue.
Long and straight nose, with just a slight curve upwards,
towards the eyes, a beautiful thin and well-shaped nose.
Deep-set eyes, beautiful, the color I have so often described as very dark sapphire.
Thick
eyebrows and eyelashes, but not too much, long, beautiful, shiny, dark brown but
with a microscopic spark of gold at
the tip of each hair. Mary's, on the
other hand, are a very light brown, thinner and sparser. Perhaps, they appear
that way… because they are so much lighter,
so light as to be almost blonde.
Regular mouth, tending to small, well-shaped, very similar to that of the Mother, with lips of the right
thickness, neither too thin to appear serpentine, nor too pronounced. In the
center they are round and accentuated in a beautiful curve, at the sides they
almost disappear making the beautiful mouth of a healthy red that opens onto
the regular, strong dentition, with
rather long and very white teeth,
appear smaller than it is. Those of Mary
are instead small but regular, and
joined equally.
Thin but not gaunt cheeks. A very narrow and long but beautiful oval, with cheekbones that
are neither too prominent nor too receding.
The beard, thick on the chin, and divided into two curly points,
surrounds, but doesn’t cover, the mouth up to the lower lip and rises
increasingly shorter towards the cheeks... where, at the height of the corners
of the mouth, it becomes short, short, limiting itself to putting a shadow like
a dusting of copper on the paleness of the cheeks. It is, where it’s thick, of
a dark copper color: a dark reddish-blond.
And so are the moustaches not very thick and kept
short, so that they barely cover the upper lip between the nose and the lip,
and are limited to the corners of the mouth.
Small ears well shaped, and very close to the head... they don’t stick
out at all.
Looking at Him so beautiful last night, and thinking how I saw Him disfigured when He
appeared to me many times during the Passion
or after it, made my compassionate love
for Hissuffering even more acute. And when I saw Him stretch out and rest His
face on Mary's chest, like a child
in need of caresses, I asked myself once more... how could men be so cruel toHim...
so sweet and good in every one of His
actions, and conquering hearts with His
appearance alone.
I saw His beautiful, long, pale hands
embracing Mary's hips, Mary's belt, Mary's arms.
And I said to myself... and soon
they will be pierced by the nails, and I suffered. That He suffers is visible even to the least observant.
Today, I desired you so
much... father; because it seemed to me that my heart would burst or give way
alternately. And it seems like a century, since I received Jesus. Thank goodness, it’s already two in the morning on Saturday… and the time for Communion is approaching.
I am alone. Jesus is silent. Mary is silent. John is
silent. I had hoped for Him… at
least. Nothing. Absolute silence… and absolute darkness. It’s truly desolation.
Dopo, dalle 13
alle 16 (ora solare), sono rimasta abbattuta, non in sopore, ma in uno
sfinimento così intenso, che non potevo né parlare, né muovermi, né aprire gli
occhi. Soltanto, potevo soffrire. E senza nulla vedere, per quanto nel mio
soffrire meditassi continuamente l’agonia di Gesù. All’improvviso, alle 16, vidi, mentre pensavo all’inchiodatura
delle mani, vidi morire Gesù, unica
cosa: morire.
Girare la testa da sinistra a manca in un’ultima
contrazione, avere un ultimo profondo anelito, smuovere la bocca in un
tentativo di parola mutata, dall’impossibilità di pronunciarla, in un alto
lamento, che finisce in gemito per la morte che ferma la voce e rimanere così,
con gli occhi che si chiudono e la bocca che rimane semiaperta, per un attimo
colla testa ancor eretta, rigida sul collo come per interno spasmo convulsivo,
e poi ricadente in avanti, ma verso destra. Nient’altro. Dopo ho ripreso un
pochino, ma ben pochino, di forza sino alle 19, ora solare, e poi giù da capo,
in un sopore tremendo sino a dopo mezzanotte.
Ma non c’è nessun conforto di visione. Sono sola anch’io
come Maria dopo la sepoltura. Non
vista e non voce. E ne soffro tanto. Per consolarmi
un pochino, le descrivo come vedevo bene Gesù
ieri sera, quando mi si illustrava nuovamente l’addio a Maria avanti la Cena. Gesù
era già in ginocchio ai piedi della Madre,
e la teneva abbracciata alla vita posandole il capo sui ginocchi e alzandolo a
guardarla alternativamente. La luce di una lucerna a olio a tre becchi, posata
sull’angolo del tavolo presso al sedile di Maria,
batteva in pieno sul volto del mio Gesù.
La Mamma
invece, rimaneva più nell’ombra… avendo la luce dietro la spalla. Ma Gesù era ben in luce. E io mi perdevo a contemplarne il volto, e osservarne i più
minuti particolari. E li ripeto una volta ancora:
Capelli divisi alla metà del capo, e ricadenti in lunghe
ciocche, sino alle spalle. Ondulati per un buon palmo, poi terminanti in vero
ricciolo. Lucidi, sottili, ben ravviati, di un colore biondo acceso, che specie nel ricciolo finale ha decise tonalità
di rame.
Fronte molto alta, bellissima, liscia come una fascia, dalle tempie
lievemente incavate, sulle quali le vene azzurrine mettono lievi ombre d’indaco
trasparendo sotto la pelle bianchissima, di quel bianco speciale di certi
individui di capelli rosso-biondi: un bianco di latte di una sfumatura appena
tendente all’avorio ma con un “che”
lievissimo di azzurrino, pelle
delicatissima che pare di petalo di
camelia candida, così fina che ne traspare la più lieve venuzza, e così
sensibile che ogni emozione vi si disegna con pallori più intensi e rossori
vivi.
Ma Gesù io
l’ho veduto sempre pallido, appena
un poco tinto dal sole, preso liberamente nel suo tre enne andare per la Palestina. Maria invece è più bianca, perché è stata più ritirata in casa, ed è
di un bianco più rosato. Gesù è di un bianco avorio con quel lieve riflesso all’azzurro.
Naso lungo e dritto, con appena una lieve curva in alto, verso gli occhi,
un bellissimo naso sottile e ben modellato.
Occhi incassati, bellissimi, del colore che ho tante volte descritto di zaffiro molto scuro.
Sopracciglia e ciglia folte, ma non troppo, lunghe, belle, lucide,
castano scure ma con una
microscopica scintilla d’oro al
vertice di ogni peluzzo. Quelle di Maria
sono invece di un castano chiarissimo,
più sottili e rade. Forse appaiono tali perché tanto più chiare, così chiare da
esser quasi bionde.
Bocca regolare, tendente al piccolo, ben modellata, somigliantissima
a quella della Madre, dalle labbra giuste di grossezza, né troppo
sottili da parere serpentine, né troppo pronunciate. Al centro sono tonde e
accentuate in bella curva, ai lati quasi scompaiono facendo apparire più
piccola che non sia la bocca bellissima di un rosso sano che si apre sulla dentatura regolare, forte, dai denti piuttosto lunghi e bianchissimi. Quelli di Maria sono invece piccini ma regolari e uniti ugualmente.
Guance magre ma non scarne. Un ovale molto stretto e lungo
ma bellissimo, dagli zigomi né troppo salienti né troppo sfuggenti.
La barba,
folta sul mento e bipartita in due punte
crespute, circonda, ma non copre, la bocca sino al labbro inferiore e sale
sempre più corta verso le guance… dove, all’altezza degli angoli della bocca,
diviene corta, corta, limitandosi a mettere un’ombra come di spolveratura di
rame sul pallore delle guance. Essa è, dove è folta, di un color rame scuro: un biondo-rosso scuro.
E così sono i baffi
non molto folti e tenuti corti, di modo che coprono appena il labbro superiore
fra il naso e il labbro, e si limitano agli angoli della bocca.
Orecchie piccole ben modellate, e molto unite al capo… non
sporgono affatto.
Nel guardarlo così bello ieri sera, e nel pensare come
l'ho visto sfigurato quando mi apparì in molte volte nella Passione o dopo la stessa, rendeva ancor più acuto il mio amore compassionevole per il Suo soffrire. E quando lo vedevo
tendersi e posare il volto sul petto di Maria,
come un bambino bisognoso di carezze,
mi chiedevo una volta di più… come hanno fatto gli uomini ad infierire così contro
di Lui… così dolce e buono in ogni suo
atto, e conquidente col solo suo aspetto i cuori.
Vedevo le belle, lunghe, pallide mani abbracciare i fianchi di Maria,
la cintura di Maria, le braccia di Maria.
E mi dicevo… e fra poco saranno trapassate dai chiodi,
e soffrivo. Che soffra, è visibile anche ai meno osservatori. Oggi, l'ho tanto
desiderata… padre; perché mi pareva
che il cuore mi scoppiasse o cedesse
alternativamente. E mi pare un secolo, che non ricevo Gesù. Meno male, che sono già le due antimeridiane del sabato… e si
avvicina l'ora della Comunione.
Sono sola. Tace, Gesù.
Tace, Maria. Tace, Giovanni. Avevo sperato in Lui… almeno. Niente. Silenzio assoluto…
e buio assoluto. È proprio la desolazione.